A kutatás célja: A magyarországi televíziókban 2002 őszén új műsortípusként sugárzott valóság-showk fogadtatásáról és közönségéről szóló kutatásunk célja, hogy föltárjuk a nézők szocio-demográfiai és kulturális jellegzetességeit, a műsorokkal kapcsolatos véleménystruktúrákat, a pozitív, illetve negatív megítélések alá eső bizonyos aspektusokat és azok okait, valamint a műsorok által közvetített viselkedésmintákra vonatkozó vélekedéseket. Továbbá vizsgáltuk a műsorok megjelenését a társas térben, a műsorral kapcsolatos hétköznapi kommunikációt, annak köreit és tartalmait. Célunk mindezeken kívül, hogy rávilágítsunk ezen új típusú tévéműsorok hatására kialakult és a jövőben várhatóan kialakuló médiahasználati, értékrend- és életmódbeli változásokra. Külön hangsúllyal szerepel kutatásunkban annak feltárása, hogyan ítélik meg a nézők az új típusú műsor etikai vonatkozásait, az általa sugallt viselkedésmintákat, milyen szempontokból érzik szükségesnek a bemutatásra kerülő jelenetek korlátozását.
A kutatás módszertana: A kutatás magja egy három szakaszból álló, telefonos megkérdezéssel zajló kérdőíves felmérés. A kialakított kvóta alapján mintánk a 15-29 éves fiatalok korcsoportjaira, nemére és lakóhelyük településtípusára reprezentatív. Összességében ezerfős reprezentatív mintán készült felmérés adatai állnak rendelkezésünkre.
A kutatás eredménye: A fiatalok viszonya a valóságműsorokhoz című zárótanulmány
A kutatás ütemezése: Az adatfelvétel 2002. november 1-jétől 2003. április 30-ig zajlott három hullámban. A zárótanulmány 2003 májusában készült el. A kutatás lezárult.
A kutatás megrendelője és támogatója: Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT)
A kutatásban résztvevő további partnerünk: Első Pesti Telefontársaság (EPT)
|